Wildalpen – pohodový skialp v předhůří Hochschwabu. Objevte trojici krásných skialpových túr v rakouských Alpách.

Vesnička Wildalpen ležící na severním úpatí rakouského pohoří Hochschwab a její okolí jsou dobře známé vodácké veřejnosti především díky řece Salze. V zimě krajinu přikryje sněhová peřina, která promění zdejší svahy na dosud neobjevený ráj pro zimní turisty a milovníky skialpu.

Wildalpen je malá alpská vesnička, která v létě praská ve švech díky své poloze na břehu řeky Salzy, nikdo však netuší, jak krásné to tu může být v zimě. S posledním teplým podzimním dnem tuto oblast opustí i poslední turista a údolí a jeho obyvatelé se téměř ponoří do zimního spánku. V okolí se přitom nachází nesčetné množství v průvodcích popsaných i nepopsaných tras pro skialpinisty začátečníky, ale i pokročilé. Pojďme si projet aspoň tři z nich!

1) Adambaueralm

Lehčí asi tříhodinová túra nás zavede k zasněženým horským salaším pod skalní stěnou Großer Geiger (1723 m).

Auto zaparkujeme v Hinterwildalpenu, vzdáleném asi šest kilometrů z Wildenalpenu, u hostince Zum Krug, kde se po túře můžeme i občerstvit s výhledy na Großer Geiger či Grasberg. Od hostince pokračujeme asi 50 metrů po hlavní silnici a na rozdvojení se dáme vpravo. Asi po 250 metrech následuje odbočka doleva vedoucí po dřevěném mostu přes potok.

Cesta dál začne mírně stoupat lesní pěšinou proti proudu říčky Lurgbach. Jakmile nás dovede na louku ve výšce asi 1020 m, odbočíme prudce doleva. Odtud začneme rapidněji stoupat a pokračujeme strmě až na Adambaueralm. Shluk několika dřevěných pastýřských chatiček leží tiše pod závějemi sněhu ve výšce asi 1300 m. Bohužel nenabízí občerstvení, nádhernými výhledy do okolí se tu však nasytí každý.

Sjezd vede po stejné cestě jako výšlap nebo můžeme u rozcestí na louce neodbočit doprava, ale pokračovat rovně dolů až k silnici, po níž je to ještě další kilometr pěšky k autu.

Délka: 8 km, 3 h

Náročnost: lehká

Nejvyšší bod: 1283 m

Převýšení: 530 m

Expozice: SV

Parkování: Hinterwildalpen u hotelu Zum Krug

Mýtina se zasněženými salašemi Adambaueralm je cílem lehčího skialpového výšlapu poblíž Wildalpenu v rakouských Alpách.

2) Hochtürnach přes Bärental

Náročným výšlapem vystoupáme lesem a přes horské louky až na impozantní vrchol Hochtürnach (1770 m).

Od mostu při ústí potoku Bärenbach do Salzy (632 m) stoupá lesní cesta údolím podél potoku a kolem skalního masivu Eckstein až k lovecké chatě (1296 m) v sedle Bärnbachsattel. Před sedlem je však třeba odbočit doprava a následovat značení na louku Farnerwiese (1361 m). Z ní se ubíráme na jihovýchod vzhůru přes Mittelhalt-Nordkamm ke Kammhöhe a dál směrem k vrcholu Hochtürnach. Závěrečná část je mírně lezecká.

Sjezd vede po stejné trase (přes Farnerwiese k lovecké chatě a odtud krátký sjezd dolů napojující se na lesní cestu, přes Bärenbachtal zase zpět k autu). Popřípadě existuje další varianta – před Farnerwiese se držet vlevo a dolů sjet žlabem, avšak tato varianta je sjízdná pouze za ideálních sněhových podmínek, je tu zvýšené riziko lavin. Vhodná je jen pro velmi dobré lyžaře s výbornou orientační schopností. Dále se rýna napojí na lesní cestu a pokračuje se údolím Bärenbachtal k autu.

Délka: 16 km, 3 h

Náročnost: těžká

Nejvyšší bod: 1770 m

Převýšení: 1270 m

Expozice: S/SV

Parkování: na vnější straně tunelu Bärnwagllahn, silnice mezi Wildalpen a přehradou Prescenyklause

Výstup na Hochtürnach poblíž Wildalpenu, rakouské Alpy.

3) Hoher Buchberg přes Goß

Třešničkou středně obtížné trasy bude romantický vrchol Hoher Buchberg (1563 m) s výhledy na NP Gesäuse a štýrský Matterhorn.

Krásná pohodová túra začíná z parkoviště na konci lesní cesty Lurgweg zhruba kilometr za Hinterwildenem. Odtud strmě stoupá podél potoka Eiblbach pod vrchol Goßstein (1331 m), kde si dopřejeme krátkou pauzu u malé kapličky.

Odbočením vlevo nastoupáme na hřeben, po kterém se pohodově bez velkého převýšení dostaneme po pár kilometrech až na vrchol Hoher Buchberg. Lavička na vrcholu bude v zimě nejspíš zasněžená, výhledy však stojí za to. Dají se odtud spatřit horské pastviny a pohoří Kalten Mauer nebo Eisenertzské Alpy. Především se ale pokocháme impozantní horou Lugauer (2217 m), přezdívanou též štýrský Matterhorn, která dominuje východní části Ennstalských Alp.

Sjezd vede po stejné trase jako výšlap.

Délka: 14 km, 3,5 h

Náročnost: střední

Nejvyšší bod: 1563 m

Převýšení: 730 m

Expozice: JV

Parkování: asi kilometr za Hinterwildalpenem na cestě Lurgweg

Daleké výhledy od vrcholového kříže na Hoher Buchberg (1563 m).

Bezpečnost

Před každou skialpovou túrou je třeba se pořádně připravit. Přípravy začínají již den předem, kdy si pořádně prostudujeme počasí na nadcházející den, lavinovou situaci, expozici svahů a nachystáme potřebný materiál. Nezapomeňme přitom na lavinový vyhledávač (s nabitými baterkami), sondu a lopatu, mobilní telefon – s uloženým číslem na místní horskou službu: 140, popřípadě +43 (0) 36364510 nebo 112, mapu, dostatek tekutin a jídla.

Pokud už máme skialpů dost, můžeme objevovat další zajímavosti v okolí Wildalpenu. Jen 30 minut autem leží lyžařské středisko Hochkar. Přímo ve Wildalpenu najdeme lyžařský svah, běžecké stopy nebo lesní saunu.

Wildalpen v létě i v zimě Řeka Salza a okolí - podrobné a praktické informace nejen pro vodácký výlet

Bližší informace o túrách a okolí poskytne Pension Black Sheeps Adventures, Kühbachau 170, 8924 Wildalpen, Rakousko. Možnost ubytování jak v zimě, tak v létě, ceny již od 23 €/noc, českoslovenští majitelé.

Více informací na info@black-sheeps.eu, tel.: +43 650 6346967 nebo www.black-sheeps.eu

Článek na Tulenipasy.cz a další foto: